Vrijwel alle opgeleverde infrastructuurprojecten die integraal zijn aanbesteed zijn beboet door opdrachtgevers. Ook werden veel prestatiekortingen opgelegd blijkt uit een rapport van minister Dijsselbloem naar de contactvorm dbfmo (Design, Build, Finance, Maintain en eventueel Operate).
De projecten A1/A6, de N33 en de A12 Lunetten Veenendaal voldeden niet helemaal aan de afgesproken veiligheidseisen. Bij de projecten A15 Maasvlakte-Vaanplein, 2e Coentunnel, de A1/A6 en de N33 ontvingen de bouwers lagere prestatievergoedingen, vanwege verminderde beschikbaarheid. Aannemers van de 2e Coentunnel kregen ook minder geld, omdat inspectierapporten onjuist of onvolledig waren.
Relatief gezien is de ‘schade’ voor bouwbedrijven beperkt. Bij de in totaal zes onderzochte infrastructuurprojecten in de exploitatiefase ging het om 0,7 procent aan boetes en korting op de totale financiële contractomvang. Ook bij huisvestingsprojecten van het Rijk werden vergoedingen ingehouden door diverse storingsmeldingen. De boetes en kortingen moeten vooral als leergeld worden beschouwd.