De Vlaamse regering en de actiegroepen hebben een historisch compromis gesloten over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Omdat alle partijen zich kunnen vinden in het ‘Radicaal haventracé’ laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State vallen.
Het Radicaal haventracé kwam pas vorige maand een eerste keer ter sprake onder leiding van overkappingsintendant Alexander D’Hooghe. Of Oosterweelverbinding een Oosterweel light wordt, is nog voer voor de onderhandelingen. Het doorgaand verkeer wordt in het noordwesten omgeleid via de A12 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen komt er een tweede Tijsmanstunnel.
Ten oosten van Antwerpen worden doorgaande auto’s en vrachtwagens omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding tussen de E313 en de E19. Tegelijk werd afgesproken dat de helft van het verkeer via alternatieve vervoersmiddelen, zoals fiets en openbaar vervoer, moet verlopen. De Vlaamse regering maakt zich sterk dat de schop dit najaar nog de grond in gaat.