Complexe bewegingswerken voor architectonische kunstwerken

Architecten en studiebureaus bedenken tegenwoordig de meest slanke concepten voor beweegbare bruggen en sluizen. Het is steeds vaker ‘passen en meten’ om het bewegingswerk te voorzien. Dat weet DEMAKO als geen ander. Architecten kunnen bij de werktuigbouwkundig specialist met de meest uitdagende vraagstukken terecht. Niet zelden maken ze het schier onmogelijke toch mogelijk. Managing director Thomas Beckx neemt ons mee naar een aantal aansprekende projecten zoals de Nelson Mandelabrug in Alkmaar, Keersluis Limmel in Maastricht, de nieuwe Beatrixsluis in Nieuwegein en de keersluis op de Afsluitdijk.

Als gevolg van de trend naar slanke en ranke concepten van bruggen en sluizen, wordt de bewegingsvrijheid voor ons steeds beperkter, begint Thomas. “Dat zorgt voor een serieus spanningsveld met de architect en studiebureau die een bepaald beeld voor ogen heeft. Wij nemen die uitdaging graag aan door bewegingswerken zodanig uit te denken of te heruitvinden dat het ontwerp binnen de krijtlijnen van de architect blijft. En dat is mogelijk omdat zowel het ontwerp, de engineering als de productie bij ons onder één dak plaatsvindt. We weten als geen ander in de engineering al wat kan en wat niet mogelijk is in de productie en tijdens assemblage. Dat maakt dat we betrokken worden bij de meest uiteenlopende projecten. Waarbij we ook de montage voor rekening nemen.”

Staalprijs

De Nelson Mandelabrug in Alkmaar is een tafelbrug waarbij het middengedeelte verticaal omhoog beweegt. Het is de grootste beweegbare brug ter wereld met een vezelversterkt kunststof (VVK) val. “Het idee van de architect was om het bewegingswerk uit te voeren met vier hydraulische cilinders en vier contragewichten, respectievelijk uitgevoerd in een gele en rode kleur. Het bewegingswerk mocht dus absoluut gezien worden”, legt Thomas uit. “Dat concept bleek echter praktisch niet haalbaar. Wij hebben vervolgens een totaal ander aandrijfconcept bedacht dat volledig in de brugpijler is ingewerkt, verborgen in het beton en de machinekamer. De gele cilinders lijken dus het val te bewegen, maar dat is slechts schijn. De aandrijving is totaal anders. Een mooi voorbeeld van innovatief meedenken om nieuwe concepten van bruggen mogelijk te maken zonder het idee van de architect geweld aan te doen.”

Out-of-the-box

Een andere referentie, iets minder architectonisch, maar niet minder uitdagend was de nieuwe 3e kolk aan de Beatrixsluis in Nieuwegein. “Volgens eisen van Rijkswaterstaat mocht de aandrijving van de deuren niet meer dan 1 meter boven het maaiveld uitsteken”, zegt Thomas. “Verder hadden we ‘carte blanche’ qua aandrijfconcept. Dat is een rol die ons op het lijf is geschreven. Ter ondersteuning van de theorie hebben we zelfs verschillende teststanden gebouwd om ons concept te bewijzen. Geef ons de vrijheid om de aandrijving uit te werken en wij maximaliseren de kans dat een aannemerscombinatie een project wint. Op die manier hebben we ook Keersluis Limmel ‘gescoord’. Een DBFM waar we als onderaannemer in samenspraak met de andere partners op een zeer inventieve wijze de aandrijving voor de staalstructuur hebben ontworpen. Door het out-of-the-box bedenken van de aandrijving kon zowel de staalstructuur als de andere civiele technieken een pak economischer uitgevoerd worden. De aannemers kregen na inschrijving zelfs de expliciete vraag van de opdrachtgever of we wel zeker waren van onze inschrijfprijs.”

Tot slot heeft DEMAKO als onderaannemer ook de uitvoering van de hoofd- en noodaandrijving van de keersluis op de Afsluitdijk nabij Kornwerderzand binnen gehaald. “Bij de prijsvraag vanuit Levvel bleek al snel dat het ontworpen rij-systeem van wielen op beton niet realiseerbaar was als toepassing bij deze keersluis”, zegt Thomas. “Hierdoor hebben we het voorgeschreven ontwerp naast ons moeten neerleggen en hebben we iets praktisch uitgewerkt dat momenteel gerealiseerd wordt op basis van ons eigen ontwerp bij de nieuwe Beatrixsluis in Nieuwegein. Nog maar eens een voorbeeld waar je de meerwaarde van een praktische uitvoering kan meenemen in vervolgontwerpen en -uitdagingen.”


Voor meer informatie verwijzen wij u door naar DEMAKO Meer informatie