Met de binnenvaart de congestie op de weg aanpakken, lukt alleen als er meer werk wordt gemaakt van het vele achterstallige onderhoud aan vaarwegen. Het wegwerken van die achterstand vergt op jaarbasis 300 miljoen euro extra. Die boodschap aan het adres van inframinister Melanie Schultz komt van directeur Edwin Lokkerbol van de Vereniging van Waterbouwers.
Minister Schultz heeft samen met de binnenvaart de ambitie om met deze vervoersmodaliteit de congestie op de weg aan te pakken. Maar volgens Lokkerbol blijft de ambitie van bewindsvrouw achter bij die van de sector. “Op het onderhoud van vaarwegen en aan bruggen en sluizen is de afgelopen jaren ontzettend bezuinigd. En de inzet van grotere schepen in de binnenvaart, vooral bij het vervoer van containers, vergt dat er meer bruggen op hoogte worden gebracht en dat afmeerplekken in binnenhavens worden uitgebreid. In de Bouwagenda lees ik dat bijvoorbeeld nog niet allemaal zo terug.”
Een van de ‘roadmaps’ in de Bouwagenda betreft de renovatie van bruggen en sluizen en het uitbaggeren van vaarwegen, maar Lokkerbol mist daarbij nog het geldbedrag dat hier jaarlijks voor nodig is. “De Algemene Rekenkamer sprak in een rapport van anderhalf jaar geleden van 400 miljoen euro. Door wat geschuif met budgetten heeft de minister dit gat voor honderd miljoen gerepareerd. Effectief blijft er dus nog een tekort over van 300 miljoen euro. Dat bedrag zou ik graag gekoppeld willen zien aan de opgave die in de Bouwagenda wordt genoemd.”