Vervanging Merwedebrug is nog maar stap één

Merwedebrug

 

Er komt steeds minder geld voor wegen en spoor, terwijl de druk op de hele infrastructuur enorm toeneemt. “Prachtig nieuws dat de Merwedebrug wordt vervangen, net als andere bruggen in de A27, maar de infrabudgetten zijn niet op orde. Dat blijkt pijnlijk duidelijk uit de recente Infrastructuurmonitor van het EIB,” zo concludeert Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland.

Er moet volgens hem snel geld bij, want het gaat altijd om grote, langdurige projecten, die ver van tevoren gepland en gefinancierd moeten worden. “Wie dan leeft, moet nú zorgen, dat is de wijsheid bij goed beheer van infrastructuur. Daarom moet je je nu al druk maken over de planning voor 2030 en zelfs verder. We krijgen nog honderdduizenden auto’s erbij, terwijl de economie verder aantrekt. Op het spoor wordt het zo mogelijk nog drukker en ook op het water neemt de druk toe. Ondertussen verandert het klimaat, stijgt de zeespiegel. Dus zowel dijken, sluizen als wegen en spoor moeten tiptop in orde zijn. Dat is de randvoorwaarde voor onze economie. Het is dan echt ongelooflijk dat je in de budgetten neergaande lijnen ziet vanaf 2021. Elk jaar komt er straks minder en minder geld voor rijkswegen, terwijl we weten dat de files bijna gaan verdubbelen.”