Supervlakke asfaltlaag dankzij innovatieve meetmethode

Afbeelding3

Opdrachtnemers in de GWW sector hebben steeds vaker te maken met langlopende contracten, inclusief een x-aantal jaren onderhoud. Voor wegenbouwers is er alles aangelegen dat ze wegen supervlak kunnen aanleggen. Topcon, specialist in plaatsbepalingsoplossingen, heeft een unieke meetmethode ontwikkeld om supervlakke wegen aan te leggen, waarbij een besparing kan worden gerealiseerd in materiaal én onderhoud.

Topcon Positioning Netherlands is onderdeel van het wereldwijd gevestigde Topcon en gespecialiseerd in onder andere plaatsbepalingsoplossingen. “We ontwikkelen, produceren en leveren apparatuur gericht op plaatsbepaling,” zegt Rob ten Vregelaar, Business Development Manager bij Topcon. “Onze apparatuur genereert een dataset die eindgebruikers in de machines kunnen inlezen. Een van onze recente innovaties is de SmoothRide oplossing, een methode om van begin tot einde een wegdek rijdend te kunnen inmeten met een snelheid van 60 tot 80 km/h. Deze manier van inmeten vergt slechts beperkte verkeersmaatregelen en bespaart op wegafzettingen. Ook hoeven er geen cijfers meer handmatig op het wegdek gespoten te worden met alle gevaren van dien. Aan de hand van de meetgegevens en data kan de wegenbouwer heel eenvoudig een nieuw wegdek modelleren en deze gegevens invoeren in de frees-/asfaltmachines.”

Afbeelding2

Jan Balkema, Accountmanager Mass data oplossingen bij Topcon, ondersteunt de SmoothRide oplossing met een voorbeeld: “Een vlakke en strakke asfaltlaag is belangrijk om gaten en scheurvorming in de toplaag te voorkomen. Vanwege grillen in de onderlaag, brengen wegenbouwers over het algemeen de asfaltlaag aan met extra millimeters veiligheidsmarge, zodat tijdens het verdichten de beoogde vlakke, strakke toplaag ontstaat en omdat het dan aan de minimale laagdikte voldoet. Met onze SmoothRide oplossing hoeft dat niet meer. De frees-/asfaltmachines worden met onze dataset zodanig exact aangestuurd met een extreem vlakke laag als resultaat. Dat maakt het mogelijk een asfaltlaag aan te brengen zonder die extra millimeters veiligheidsmarge. Dat bespaart niet alleen op grondstoffen, maar ook in tijd en onderhoud.”

Topcon blijft voortdurend innoveren en vernieuwen. “Een andere ontwikkeling is een nieuw softwarepakket voor het bewerken van foto’s van drones,” zegt Jan. “Al geruime tijd hebben we voor het modelleren in de bouw en infra een goede samenwerking met Autodesk en sinds kort ook met Bentley.” Rob vult aan: “Met name de samenwerking met Bentley is erop gericht om near real-time gegevens te kunnen bewerken en uitwisselen. Data wordt lokaal gegenereerd, in de cloud weggezet en vervolgens direct op kantoor verwerkt en bewerkt om weer terug naar de machines te kunnen sturen. En zo blijven we voortdurend onze oplossingen ontwikkelen om snel en efficiënt meetgegevens te genereren en uitwisselen.”