LED verlichting voor Aquaduct Vechtzicht

Aquaduct

 

Aquaduct Vechtzicht is met een breedte van 65 meter het breedste aquaduct van Europa en maakt onderdeel uit van de weguitbreiding A1/A6 Diemen – Almere Havendreef. Voor de verlichting van het tracé koos Consortium SAAone bewust voor de producten van Philips Lighting, niet in de laatste plaats vanwege de DFBM contractvorm inclusief 25 jaar onderhoud.
De weguitbreiding A1/A6 Diemen – Almere Havendreef is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA). SAAone is het eerste deeltraject dat uitgevoerd wordt door het consortium VolkerWessels, Boskalis, Hochtief en DIF. “SAA bestaat in totaal uit zes onderdelen, waarvan SAAone, zoals de naam al zegt, het eerste projectonderdeel is,” begint Marius van Rijckevorsel, projectdirecteur van SAAone. “We zijn momenteel in de afrondende fase en bezig met de laatste restpunten; het gehele hoofdwegennet is inmiddels al operationeel. Vanaf oktober zal de wisselbaan in gebruik worden genomen en dan is het project voor ons gereed. Ruim een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland.”

Aquaduct-2-17-8

Energierekening
SAAone bevat een aantal mooie highlights, zoals de brug over het Amsterdam Rijnkanaal, de spoorbrug Muiderberg, een van de grootste kunstwerken van het SAA totaalproject én het breedste aquaduct van Europa bij Muiden. Van Rijckevorsel: “De DBFM contractvorm betekent ook dat SAAone de energierekening gedurende de 25 jaar vereffent. Voor de verlichting zijn we in de markt op zoek gegaan naar niet alleen betrouwbare armaturen, maar ook armaturen met een energiezuinig karakter. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat rijstroken moeten worden afgesloten om bijvoorbeeld de verlichting te vervangen. Op moment dat we een rijstrook moeten afsluiten wordt het consortium namelijk gekort middels een beschikbaarheidsvergoeding. De producten van Philips Lighting kwamen als meest economisch uit de bus. Specifiek voor het aquaduct hebben we gekozen voor LED verlichting. De eisen qua lichtintensiteit voor een onderdoorgang, zoals het aquaduct, liggen hoger dan voor de reguliere openbare weg.”

Optimaal comfort
Vialis is in opdracht van SAAone verantwoordelijk voor de montage en het beheer en onderhoud van de verlichtingsinstallaties. “We zijn in de voorbereiding actief met Vialis bezig geweest om allerlei verlichtingsopties te bespreken tot zelfs dynamische verlichting aan toe,” vertelt Erik Teerink van Philips Lighting. “Met name vanwege de bereikbaarheidsvergoeding is voor het aquaduct gekozen voor LED verlichting. Conventionele gasontladingslampen dienen om de twee jaar vervangen te worden. LED gaat veel langer mee. Er zijn twee typen armaturen toegepast; ClearFlood Tunnel en de FlowLine. De ClearFlood Tunnel armaturen zijn schijnwerperachtige armaturen die een lichtbundel op het wegdek projecteren en zijn gemonteerd tussen de pilaren. FlowLine is een lijnverlichting armatuur die een mooi egaal lichtbeeld geeft, deze is dan ook in de rijrichting gemonteerd. De armaturen samen zorgen voor een aangenaam lichtniveau onder het aquaduct en geven de bestuurder niet het gevoel in een donker gat te rijden.” Behalve de verlichting heeft Philips Lighting ook het slimme TunnelLogic besturingssysteem geleverd dat het lichtniveau aanpast aan de situatie.”

Voordat het verkeer door het aquaduct ging rijden heeft Philips Lighting de armaturen inbedrijf gesteld en de nodige testen uitgevoerd. “We hebben een volledig operationeel verlichtingssysteem overgedragen aan SAAone, waarbij is aangetoond dat het lichtniveau aan de eisen voldoet. Nu, maar ook in de toekomst!,” besluit Erik Teerink.

[cta-header align=”right”]

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*