Geltreinen NS wapen tegen herfsthinder

New Sprinter lighttrain by Dutch Rail (NS)

De blaadjes vallen weer van de bomen, dus dat betekent vertraging op het spoor. NS en ProRail binden de strijd aan met deze herfsthinder en smeren een gellaag op het spoor. Dit mengsel heet Sandite en bestaat uit een mengeling van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. De gel maakt de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden.

Sinds dit jaar zijn er twee geltreinen bijgekomen wat ervoor zorgt dat er twaalf toestellen zijn. Vanaf 9 oktober worden deze toestellen ingezet. Grandite zorgt voor grip op de rails, zodat de treinen snel kunnen optrekken en verantwoord kunnen remmen. De gel voorkomt beschadiging van de wielen. Het is niet voor niets dat dit materiaal ook gebruikt wordt door de Ierse en Britse spoorwegen.

Inmiddels zijn er twaalf treinen voorzien van Grandite. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen die met GPRS aangestuurd worden. De gel wordt voor of na de stations aangebracht. De vier overige treinen staan op strategische locaties – Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort – klaar voor gebruik indien nodig. Zonder de gel beschadigen de wielen en moeten ze gerepareerd worden. Deze treinen zijn dan tijdelijk buiten gebruik wat vertraging en langere reistijden oplevert. Naast het inzetten van geltreinen zorgt ProRail ervoor dat bomen gesnoeid worden en er extra storingsploegen paraat staan. Incidentbestrijders van Prorail staan paraat bij eventuele stormen.